Isnin, 8 Disember 2014

CAKNA BAHASA : SENI MENGARANG (TEKNIK DAN CONTOH KARANGAN)

MENGARANG KARANGAN MERUPAKAN SESUATU YANG MUDAH TETAPI KITA MEMERLUKAN FOKUS DAN PEMAHAMAN YANG TINGGI. DI SINI, SAYA AKAN KONGSIKAN TEKNIK MENGARANG YANG DIAJAR OLEH GURU SAYA.
Pendahuluan:
ANALISIS SOALAN :
TOPIK: (perkara yang menjadi bualan ataupun isu seperti masalah sosial, dimensi kekeluargaan dll)
FOKUS SOALAN: (fokus bagi topik tersebut seperti faktor, peranan,langkah dll)

Isi-isi:
FORMULA : IHCR
I - Isi Utama
H - Huraian isi
C - Contoh yang boleh dimasukkan
R - Rumus isi@penegasan

penutup:
FORMULA : RICK
Ri - Rumus keseluruhan isi
C - Cadangan
K - kesan daripada cadangan tersebut

Dengan ini, saya akan sisipkan beberapa buah karangan contoh yang telah dianalisis untuk dijadikan rujukan anda.


Karangan pendapat
Soalan:
Malaysia perlu mengekalkan hubungan yang baik dengan negara jiran. Berikan pendapat anda tentang kepentingan hubungan yang baik dengan negara jiran ini perlu dikekalkan.
Analisis soalan:
Topik:`Hubungan baik dengan negara jiran
Fokus soalan: Mengapakah perlunya kepentingan hubungan yang baik dengan negara                                               jiran dikekalkan?
Isi penting:
  1. Kita dapat memperoleh bantuan daripada negara jiran apabila menghadapi sesuatu masalah
  2. Kegiatan perdagangan dan perniagaan antarabangsa dapat ditingkatkan
  3. Keamanan dan keharmonian negara dapat dikekalkan
  4. Negara kita dapat meningkatkan tahap pendidikan rakyat

                Dalam menongkah arus penyejagatan yang kian meruncing, Malaysia sentiasa ingin mengekalkan hubungan yang baik dengan negara jirannya (AYAT TOPIK). Tamsilnya, negara serantau termasuklah Thailand, Singapura, Indonesia, Brunei, Filipina, dan lain-lain lagi (AYAT CONTOH). Bagi mengekalkan hubungan yang baik ini, negara kita mengadakan pelbagai langkah seperti sesi lawatan Perdana Menteri ke negara jiran dan sentiasa bermuafakat dalam pelbagai perkara (AYAT HURAIAN). Baik negara kita mahupun negara jiran, kita banyak memperoleh manfaat atau kepentingan hasil daripada hubungan baik ini (AYAT HURAIAN). Hal ini bertepatan dengan kata pepatah, belum duduk sudah berlunjur, belum memperoleh sesuatu yang diingini sudah beroleh manfaat lainya (AYAT HURAIAN). Persoalan yang sering menjadi buah mulut segenap masyarakat sejagat, mengapakah perlunya kepentingan hubungan yang baik dengan negara jiran dikekalkan? (FOKUS SOALAN)

                Salah satu kepentingan mengekalkan hubungan yang baik dengan negara jiran termasuklah kita dapat memperoleh bantuan daripada negara jiran apabila kita menghadapi sesuatu masalah (ISI 1). Malaysia pernah menghulurkan bantuan kepada negara jiran yang menghadapi masalah (AYAT HURAIAN). Hal ini boleh diibaratkan bagai aur dengan tebing dan berat sama dipikul, ringan sama dijinjing (AYAT HURAIAN). Sebagai contohnya, Malaysia telah menghantar tentera, pasukan sukarelawan, dan doktor perubatan ke Indonesia ketika negara itu dilanda bencana gempa bumi baru-baru ini (AYAT CONTOH). Negara kita juga telah mengadakan kutipan derma yang mencecah jutaan ringgit untuk membantu mangsa tersebut (AYAT CONTOH). Dengan ini, hubungan baik negara kita dengan negara jiran harus dikekalkan supaya negara kita juga akan mendapat bantuan apabila menghadapi masalah kelak bak kata pepatah ke bukit sama-sama didaki, ke lurah sama dituruni (RUMUS ISI).

                Jika ditelusuri secara mendalam, kegiatan perdagangan dan perniagaan antarabangsa  di negara kita dapat ditingkatkan (ISI 2). Negara kita dan negara jiran memperoleh keuntungan yang banyak melalui pelbagai jenis hubungan perdagangan dua hala (AYAT HURAIAN). Sebagai contohnya, negara kita mengimport beras dari Thailand bagi menampung keperluan rakyat manakala Thailand mengimport petroleum dari negara kita (AYAT CONTOH). Malah, negara kita juga telah mengeksport barangan tempatan seperti kraftangan dan makanan segera ke negara-negara jiran sebagai langkah permulaan untuk membuka mata dunia bahawa negara Malaysia juga mampu bersaing dengan produk di persada antarabangsa (AYAT HURAIAN DAN AYAT CONTOH). Kedua-dua belah pihak telah mendapat keuntungan yang banyak daripada perdagangan dua hala ini (AYAT HURAIAN). Selain Thailand, negara kita juga mempunyai hubungan perdagangan dengan negara- negara lain seperti Singapura, Filipina, Myanmar, Indonesia, dan lain-lain (AYAT CONTOH). Tidak dapat dinafikan lagi bahawa hubungan baik dengan negara jiran telah meningkatkan hubungan perdagangan kita dengan negara jiran (RUMUS ISI).

                Di samping itu, keamanan dan keharmonian negara juga dapat dikekalkan (ISI 3). Negara kita sentiasa mengekalkan hubungan baik dengan negara jiran supaya peperangan tidak berlaku (AYAT HURAIAN). Seperti yang kita sedia maklum bahawa, peperangan tidak mendatangkan sebarang manfaat, sebaliknya akan membawa kemusnahan dan kehilangan nyawa (AYAT HURAIAN). Misalnya peperangan antara dua negara berjiran iaitu Iraq pada suatu masa dahulu banyak membawa keburukan kepada kedua-dua belah pihak seperti yang dinyatakan oleh pepatah kalah jadi abu, menang jadi arang (AYAT CONTOH). Banyak kemusnahan yang berlaku di kedua-dua buah negara itu, malah ribuan tentera dan rakyatnya telah terbunuh (AYAT HURAIAN). Oleh itu, negara kita hendaklah mengambil iktibar dan sentiasa menjaga hubungan yang baik dengan negara jiran demi kesejahteraan hidup (RUMUS ISI).

                Selain itu, negara kita juga dapat meningkatkan tahap pendidikan rakyat jika kita terus mengadakan hubungan yang baik dengan negara jiran (ISI 4). Hal ini demikian kerana kerajaan tidak mampu untuk menyediakan semua kursus, sama ada di kolej ataupun di universiti negara kita yang hendak diikuti oleh rakyat (AYAT HURAIAN). Sebagai contohnya, rakyat tempatan dapat mengikuti kursus seperti kursus biogenetik, astronomi, dan aeroagkasa di negara jiran kerana kursus itu tidak ditawarkan oleh universiti di negara kita (AYAT CONTOH). Selain itu, negara kita dapat menghantar pelajar tempatan ke negara jiran untuk mengikuti atau untuk menjalani latihan di negara jiran (AYAT HURAIAN). Tamsilan, kerajaan telah menghantar pelajar ke indonesia untuk mengikuti kursus perubatan (AYAT CONTOH). Penyiasatan secara menyeluruh telah dilakukan dan jelas membuktikan bahawa 25 peratus iaitu satu per empat daripada pelajar Malaysia telah melanjutkan pelajaran mereka ke negara-negara berprestij (AYAT HURAIAN). Bahkan mereka juga telah berjaya mendapat manfaat daripada negara yang mereka jadikan sebagai landasan untuk mereka mempraktikkan diri sebelum menongkah alam pekerjaan (AYAT HURAIAN). Bukankah ini menunjukkan bahawa mengekalkan hubungan baik dengan negara jiran memberi banyak manfaat kepada rakyat Malaysia terutamanya golongan muda? (AYAT HURAIAN). kesimpulannya, ditegaskan bahawa hubungan baik dengan negara jiran dapat meningkatkan mutu pendidikan rakyat di negara kita (RUMUS ISI).

                Secara tuntasnya, sudah terang lagi bersuluh, terdapat pelbagai kepentingan dalam mengekalkan hubungan baik dengan negara jiran (RUMUS ISI). Negara kita seharusnya sentiasa bermuafakat dengan negara jiran dalam menagani sesuatu masalah (AYAT CADANGAN). Pepatah melayu mengatakan bahawa muafakat membawa berkat (AYAT KESAN)). Hubugan baik dengan negara jiran akan menjamin keamanan, kebahagiaan, dan kesejahteraan hidup rakyat (AYAT KESAN). Bagi meneruskan hubungan baik dan kerjasama dengan negara jiran, kita janganlah menimbulkan isu-isu yang sensitif yang akan menimbulkan ketegangan antara kedua-dua buah negara baktan sarang tebuan jangan dijolok (AYAT CADANGAN & AYAT KESAN). Apabila hubungan yang baik terjalin, masing-masing negara akan sentiasa mempunyai semangat untuk tolong-menolong atau bantu-membantu bagai aur dengan tebing bagi manfaat rakyat dan negara (AYAT KESAN). Oleh itu, jika semua pihak bekerjasama dalam melaksanakan tanggungjawab masing-masing, sudah pasti imej negara dapat dijaga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan