Penggunaan
wacana dalam penulisan terutamanya Bahasa Melayu merupakan sesuatu yang sangat
penting bagi melahirkan sesebuah hasil yang berkualiti. Setiap murid yang
berada di sekolah rendah mahupun menengah seharusnya tahu akan fungsi dan
seterusnya mahir menggunakan wacana ini pada tempat yang sepatutnya. Kegagalan
seseorang pelajar menguasai wacana, akan menyebabkan mereka gagal dalam
melahirkan atau menghasilkan sesebuah penulisan yang kritis dan puitis. Wacana
bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan oleh pelajar, malah ianya perlu
dipelajari dan dikuasai. Latihan yang berterusan sama ada bertulis mahupun
pembacaan perlu ditekankan kepada pelajar-pelajar sejak di bangku sekolah
rendah lagi agar mereka dapat menguasai sepenuhnya sehinggalah mereka dapat
mengaplikasinya sehingga ke tahap menara gading dan ke tahap yang lebih tinggi
lagi.
Wacana berasal daripada perkataan Jawa iaitu ‘wocono’
atau ‘woco’ yang membawa maksud baca. Terdapat dua jenis wacana di dalam
unit bahasa iaitu wacana lisan dan wacana tulisan. Wacana lisan dihasilkan atau
dituturkan secara lisan dan melibatkan komunikasi secara langsung antara
penutur dengan pendengar seperti aktiviti perbualan harian, temu ramah,
ceramah, ucapan, khutbah dan sebagainya. Wacana jenis ini melibatkan ekspresi
wajah, nada suara, gerak badan dan sebagainya dalam menyampaikan sesuatu
maksud. Manakala wacana tulisan pula berkisar kepada tulisan dan melibatkan
hubungan antara penulis dengan pembaca. Komunikasi yang berlaku dalam wacana
tulisan ini adalah secara tidak langsung . Contoh wacana tulisan adalah seperti
tulisan rencana, akhbar, majalah, novel dan lain-lain lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan